dinsdag 15 mei 2007

Ons Thuis 3

Lieve God(je),

In een hotelkamer denk ik na, mediteer ik bijna over samenleven. Vandaag ervoer ik “back to the future” !! Als varkensdokter zie ik mensen ontzettend trots op hun, in hun ogen, groot bedrijf met 150 zeugen en 1000 vleesvarkens. Een aantal waar men vaak om lacht. Maar het tegengestelde gebeurt ook: zij lachen om ons. Zij lachen om ons omdat wij, de echte ondernemers, de verkeerde én doodlopende weg hebben gekozen.

Wij kozen enkel voor het geld en noemen dat duurzaamheid !! Wij, de individuele, zelfs individualistische Nederlandse boeren, de boerenorganisaties, de boerenbedrijven zijn onderworpen aan de wetten van het geld. Vooral de schulden bij de bank bepalen de acties in het werkzame leven. 40 uur per week in de varkensstal: velen lachen er om.

‘Kwaliteit van leven’, zeggen zij : daar draait het om ! Vindt je méér kwaliteit van leven door 1000 zeugen te hebben, 10.000 zeugen óf 100.000 zeugen ? Of ondertussen hoestend en proestend een bezoek te brengen aan de longarts vanwege allergieën en emfyseem ? En het werk in de stal te laten doen door van huis en thuis verwijderde Oost-Europeanen ?

Zij, de navolgers van Jezus die ik ontmoet heb, leven vanuit een tevredenheidsgevoel, niet teveel, niet te weinig: gewoon genoeg en blij met wat ze hebben. Geen superioriteitsgevoel: gewoon gewoon.

Mijn ouders vertelden ons dat ook vaak: tevreden zijn met wat je hebt. Dat ben ik dan ook. Erg tevreden met mijn lieve kinderen, Bas en Anne. Erg tevreden met mijn lieve, wat eigenwijze, zéér trotse Frances. Wij vechten voor ons ideaal, een leven in gemeenschap, en doen dat met toewijding en inspiratie van de Heilige Geest. Wij gaan stapje voor stapje met hulp van boven.

In deze tijd is er overal een medicijn voor: voor mijn diabetes, mijn epilepsie en voor bijna alle andere ziektes die op deze wereld voorkomen. Ook kanker wordt in de helft van de gevallen genezen. Dat noem ik nog eens vooruitgang. Maar tegen welke prijs: Waar bent U, GOD, gebleven ?

Laat uw zoon Jezus, ons en vooral mijn leven, in alle vrijwilligheid leiden !!!!!!!

Geen opmerkingen: